بیرجند
صفحه اول       پرسش های متداول

شرایط ثبت نام متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور
-
داشتن حداقل بیست سال سابقه کار پیوسته یا 23/5 سال ناپیوسته برای افراد زیر 50 سال
-
داشتن حداقل بیست سال سابقه ناپیوسته برای افراد بالای 50 سال

- افراد بالای 60 سال با حداقل 7 سال سابقه می توانند ثبت نام کنند

روش ثبت نام متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور:

1- ابتدا پرینت سابقه از سایت تأمین اجتماعی گرفته شود سپس با توجه به فرم ایجاد شده در اینترنت (‌در سایت http://sakht-kz.ir) ،‌ابتدا مشخصات بیمه شده سپس محل سکونت،‌محل اشتغال و بعد از آن مشاغل مورد ادعا به ترتیب نام کارگاه ، قسمت محل اشتغال ،‌فعالیت کارگاه ،‌شغل مورد ادعا(‌با توجه به احکام کارگزینی و لیست بیمه )‌،‌سپس تاریخ شروع و خاتمه ،‌محل اشتغال و شهر و شعبه پرداخت بیمه درج گردد . در پایان کد رهگیری یادداشت شود یا یک پرینت از فرم ثبت نام گرفته شود و نزد خود نگه دارید تا بعد از 6 ماه لغایت 8 ماه جواب بصورت اینترنتی داده می شود.

** در صورتیکه اسم کارگاه تغییر کند ( یعنی کارگر از یک کارگاه به کارگاه دیگری رفته باشد ) کارگاه جدید باید در ردیف بعدی نوشته شود ،‌همچنین در صورتیکه شغل کارگر عوض شود ولی کارگاه همان کارگاه قبلی باشد باید در ردیف بعددی مجدداً‌ نام کارگاه نوشته شود ولی درمحل شغل کارگر ، شغل جدید نوشته شود.

شرایط بهره مندی از بیمه بیکاری:

* کارگرانی که در کارهای با ماهیت دائم همزمان با اتمام قرارداد بدون میل و اراده بیکاری می شوند و کارفرما مایل به تمدید قرارداد با آنان نمی باشد با داشتن یکسال سابقه کار در آخرین محل اشتغال مطابق بند یک تفاهم نامه مورخ 1/12/84 مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می باشند.

* آندسته از کارگرانی که فاقد هر گونه قرارداد در دوران اشتغال خود بوده اند و یا در اثنای قرارداد مدت معین بدون میل و اراده بیکار شده اند نیز با داشتن حداقل 6 ماه سابقه مکفی در صورتی که در حضور مراجع حل اختلاف بیکاری بدون میل و اراده آنان مورد تأیید قرار گیرد و تسویه حساب خود را نیز در حضور مراجع مربوطه انجام دهند مطابق بند الف ماده 6 قانون بیمه بیکاری نیز مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می باشند.

* لازم به ذکر است مطابق بند ب ماده 6 قانون بیمه بیکاری کارگران با شرایط اعلام شده مکلفند ظرف مدت 30 روز از تاریخ بیکاری درخواست خود را به اداره کار محل جهت استفاده از مزایای بیمه بیکاری ارائه نمایند.

(پرسش های متداول از سوی متقاضیان در حوزه دبیرخانه کارگروه اشتغال، تسهیلات اشتغالزا)

1-    ارائه تقاضای تسهیلات اشتغالزا به چه صورت است؟

متقاضیان بنا به نوع طرح و فعالیتی که دارند، با به همراه داشتن مدارک و مستندات مورد نیاز به دستگاه اجرایی مربوطه و صادر کننده مجوز ، مراجعه و تقاضای خود را کتباً اعلام می کنند.

2-   تسهیلات اشتغالزا به چه طرح هایی تعلق می گیرد؟

این تسهیلات به طرح های "نیمه تمام، طرح های توسعه ای و طرح های درگردش" تعلق میگیرد .طرح های جدید با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد نیز می توانند از تسهیلات بهره مند شوند .

3-  نرخ سود بانکی تسهیلات اشتغالزا چقدر است؟

نرخ سود تسهیلات مورد عمل در تمامی طرح های موضوع این دستورالعمل بر اساس مصوبه مورد عمل شورای پول و اعتبار و حسب مورد به صورت مشارکت مدنی و فروش اقساطی می باشد.

4-   سقف تسهیلات اشتغالزا برای هر طرح چقدر است؟

   در دستورالعمل اجرایی تسهیلات اشتغالزا، سقفی برای طرح های واجد شرایط ، مشخص نشده است. دستگاه اجرایی و بانک عامل با توجه به نوع طرح ، فرصتهای شغلی پیش بینی شده و طرح توجیهی متقاضی ، طرح را کارشناسی و اظهار نظر می کنند .

5-   مدت زمان اجرا و  دوره بازپرداخت تسهیلات اشتغالزا چندساله است؟ آیا تنفس هم دارد؟

  مدت زمان اجرا، دوره تنفس ، دوره بازپرداخت طرح ها ، با توجه به نوع طرح و تشخیص بانک عامل، تعیین می گردد.

 

1-    چه رشته هایی شامل مشاغل خانگی خواهند شد؟

با مراجعه به سامانه مشاغل خانگیwww.mashaghelkhanegi.ir قسمت ثبت نام رشته های مورد نیاز، قابل مشاهده می باشد.

         ثبت نام به دو صورت مستقل و پشتیبان خواهد بود.

2-   نحوه ثبت نام چگونه است؟

با ثبت نام در سامانه مذکور و مراجعه به سازمان/اداره شهرستان خود جهت تکمیل پرونده؛  در صورت ابلاغ اعتبار به بانک های عامل، به بانک مربوطه معرفی خواهید شد.

3-  نرخ سود بانکی تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟

سهمیه های ابلاغی مشاغل خانگی از محل منابع داخلی بانکها در سال 1393 با رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار از جمله رعایت حداقل نرخ مشارکت مدنی 21 درصد و حداکثر نرخ سود عقود غیر مشارکتی 22 درصد قابل اقدام می باشد.

4-   سقف فردی تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟

سقف فردی تسهیلات خرید کالا به مبلغ 40 میلیون ریال و اعطای تسهیلات مشارکت مدنی به طرح های قابل توجیه به میزان 80 درصد مشارکت بانک و به تشخیص بانک عامل

5-   شرایط متقاضی پشتیبان مشاغل خانگی چگونه است؟

-داشتن حداقل 5 سال سابقه فعالیت

-داشتن حدالقل 25 سال و حداکثر 60 سال سن

-داشتن دفتر کار/کارگاه/کارخانه تحت مسئولیت مستقیم خود

-لزوم داشتن مدرک تحصیلی یا مهارتی مرتبط با کسب و کار پیشنهادی و یا گواهی سابقه تجربی معتبر بصورت استاد شاگردی به تایید  کارفرما

-تایید از سوی صندوق مهر امام رضا(ع) طبق ضوابط و آیین نامه های خود

6-    شرایط و مدارک موردنیاز متقاضی مستقل مشاغل خانگی چیست؟

-داشتن حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال سن

-داشتن مدرک مهارتی یا گواهی تایید مهارت معتبر از سوی دستگاه اجرایی متولی مجوز

-داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم(برای آقایان)

-داشتن کارت سلامت تایید شده از سوی مرکز بهداشت برای رشته های مربوط به مواد غذایی

پرسشهای متداول رفاه اجتماعی

شرایط و نحوه استفاده از مجموعه های فرهنگی تفریحی کارگران در بندر انزلی ، قم و مشهد مقدس :

متقاضیان می توانند با توجه به رعایت توضیحات مشروحه ذیل درخواست خود را جهت استفاده از مجموعه های فوق الذکر به اموراجتماعی این اداره کل تقدیم نمایند:

1- کارگران کارگاههای زیر 50 نفر دراولویت قرار دارند.

2- از معرفی افراد مجرد خودداری گردد.

3- در صورتی که درخواست ارسالی خارج از جدول زمانبندی مذکور باشد معرفی نامه صادر نخواهد گردید.

4- مجموعه های تفریحی کارگران از پذیرش افراد اضافی همراه خانواده ها جلوگیری به عمل می آورد.

5- فرد معرفی شده بایستی پس از اطمینان از پذیرش ،‌هزینه اسکان را به مبلغ 450000 ریال به ازای یک دوره به حساب شماره 2584244 نزد بانک رفاه کارگران شعبه خلیج فارس کد 104 واریز و حواله مربوطه را ،‌ارائه نماید ضمناً‌به ازای هر نفر اضافه بر سهمیه خانوار درهر شب مبلغ 50000 ریال دریافت خواهد شد. در این راستا ضروری است از پرداخت هزینه اسکان بصورت دستی تحت هر عنوان خودداری شود.

6- فرد درخواست کننده باید کارگر شاغل بوده و دفترچه بیمه و کارت ملی را در موقع ثبت نام همراه داشته باشد.

7- فرد درخواست کننده باید سرپرست خانوار باشد.

8- هر فرد کارگر در طول سال فقط حق استفاده از یکی از مجموعه های کارگران کشور را دارد.

9- تعرفه سهمیه شامل افراد درجه یک فرد کارگر (پدر- مادر - همسرو فرزندان تا 5 نفر  )‌می باشد.

10- تکمیل و تحویل فرم تقاضا به همراه ارائه گواهی اشتغال ،‌و نیز پس از اطمینان یافتن از پذیرش تسلیم تصاویر صفحات اول و دوم شناسنامه کارت ملی دفترچه بیمه شخص متقاضی و سند واریزی هزینه اسکان (فیش بانکی ) نیز الزامی است.

 مدارک لازم جهت ثبت نام در مهمانسراها:

1- گواهی اشتغال به کار متقاضی که توسط کارفرما صادر می شود.

2- تکمیل فرم درخواست که توسط متقاضی انجام می شود.

 مدارک لازم پس از ثبت نام و حصول اطمینان از پذیرش در مهمانسراها:

3- کپی صفحه اول و دوم شناسنامه متقاضی

4- کپی صفحه اول دفترچه بیمه متقاضی

5- کپی کارت ملی متقاضی

6- واریز هزینه اسکان به شماره حساب 2584244 نزد بانک رفاه کارگران شعبه خلیج فارس با شماره کد بانک 104 و نام صاحب حساب هیأت امنای زائرسراهای کارگری کشور (‌وزارت کار‌)

ضمناً‌ یادآور می شود که :

مبلغ واریزی فقط بابت هزینه اسکان می باشدو شامل هزینه ایاب و ذهاب ، خوراک و یا سایر موارد نخواهد بود.

پرسشهای متداول تعاون

مراحل تشکیل تعاونی :

 

1- مراجعه متقاضی تشکیل تعاونی به وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی ( اداره کل یا اداره تابعه شهرستانی ) و انتخاب سه نفر هیات موسس، تشکیل پرونده و تهیه طرح پیشنهادی .

2- بررسی طرح پیشتهادی توسط وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی .

 3- در صورت مثبت بودن بررسی طرح و در صورت نیاز از دستگاههای اجرایی مربوطه مجوز .

4- صدور مجوز و اعلام به هیات موسس و انتشار آگهی دعوت اولین مجمع عمومی.

5-  دعوت از واجدین شرایط سمت هیات مدیره و بازرسی و افتتاح حساب و واریز مبلغ لازم التادیه سرمایه و برگزاری مجمع عمومی

6- تکمیل مدارک اولین مجمع عمومی و ارسال به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مربوطه .

7- بررسی مدارک توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان و ارسال به اداره ثبت شرکت ها .

8- صدور آگهی تاسیس شرکت تعاونی توسط اداره ثبت شرکت ها .

 

مدارکی که هیات موسس بایستی در بدو تشکیل تعاونی  ارائه نماید :


الف- تصویر شناسنامه و مدارک تحصیلی
ب- گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت
ج-  برگ عدم سوء پیشینه

کارکنان رسمی و پیمانی دولت با ارائه گواهی یا حکم کارگزینی از بند ب و ج معافند .

مراحل برگزاری کمیسون ماده 5 :

1- تکمیل فرم ثبت نام نامزدین

2- ارسال فرم های ثبت نامی توسط هیات مدیره به ادارات تعاون و دبیرخانه کمیسیون

3- دعوت از اعضاء کمیسیون و تشکیل جلسه کمیسیون

4- تصمیم گیری در رابطه با صلاحیت داوطلبان و همچنین رسیدگی به شکایات

5- ابلاغ تصمیمات کمیسیون به تعاونیها/اتحادیه/اتاق تعاون حداکثر تا 5 روز  قبل از برگزاری مجمع عمومی

 

چگونگی  و مراحل دریافت تسهیلات در حوزه تعاون :

 

 پس از درخواست شرکت تعاونی مبنی بر اخذ تسهیلات پرونده اعتباری همراه با مدارک ومستندات توسط اداره تعاون کار رفاه اجتماعی شهرستان  تشکیل و به  اداره کل ارسال  می گردد. کارشناسان اداره کل نیز پس از بررسی و اظهار نظر  و همچنین پس از رفع نواقص توسط متقاضی  طرح را جهت تصویب وتامین اعتباربه کمیته های اعتباری  مختلف معرفی می نماید .

مراحل :

_تشکیل پرونده

_بررسی و اعلام نظر

_طرح در کمیته

 _اعلام نتیجه به متقاضی

مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات حوزه تعاون :

 

1)     تقاضای کتبی ادارات با ذکر (نوع درخواست مبلغ درخواست هدف از اخذ تسهیلات، ذکر تضمینات )

2)     ارائه کپی شناسنامه کارت ملی و کارت پایان خدمت اعضا هیئت مدیره ومدیرعامل

3)     ارائه اساسنامه و سایر مدارک ثبتی شرکت (آگهی تاسیس، شرکت نامه تقاضانامه آگهی روزنامه رسمی، ارائه آخرین تغییرات مربوط به مدیر عامل ، رئیس هئیت مدیره سرمایه ثبتی شرکت )

4)     برگزاری مجمع سالیانه و ثبت در سامانه نظارت جامع ،خود اظهاری بازرس و ثبت درسامانه جامع نظارت

5)     ارائه کلیه مجوزات تاسیس و یا بهره برداری و هرگونه مجوز قطعی و یا اصولی بسته به مورد فعالیت از سایر دستگا ه های اجرایی

6)      مجوزات آب و برق و گاز و محیط زیست (برای طرح های خارج از شهرک صنعتی)

7)     آخرین تراز (دو ماه قبل از درخواست) جهت طرحهای ایجادی و ارائه صورت های مالی و تراز سالیانه برای واحدهای موجود

8)     ارائه پیش فاکتور ماشین آلات ادوات ومواد اولیه و طرح توجیهی فنی و اقتصادی

9)     کپی اسناد مالکیت زمین محل اجرای طرح شامل سند سیم سرب یا قرارداد واگذاری زمین و اجاره نامه محل فعالیت به نام شرکت تعاونی (اجاره نامه می بایست با توجه به مدت زمان باز پرداخت تسهیلات و در دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم گردد)

10) ارائه مدارک مالیاتی و بیمه ای شرکت تعاونی

11) در صورت داشتن بدهی ( نامه از بانک عامل جهت تعیین تکلیف )

 

چگونگی حمایت وزارت تعاون از طرح های تحقیقاتی :

 

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی  جهت دستیابی به اهداف خود در نظر دارد : از توان علمی دانشجویان دوره های تحصیلات تکلمیلی در رشته های مختلف استفاده نموده و همزمان نیاز های مطالعاتی این رشته ها برآورده نماید.

  از این رو طرح حمایت از پایان نامه های دوره های کارشناسی ارشد و دکتری و حمایت از انجام طرح های تحقیقاتی و انجام طرحهای تحقیقاتی با جامعه هدف تعاون را به عنوان راهکاری اثربخش در دستور کار خود قرار داده است . اهداف وزارتخانه در این زمینه ، استفاده از ظرفیت استادان و دانشجویان مستعد و علاقمند در زمینه های مرتبط با مبحث تعاون و همچنین بهره گیری از نظرات و تخصص آنها، توسعه همکاری های علمی و پژوهشی بین دانشگاه و وزارت متبوع ، هدایت و بهره برداری از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی را در راستای رسیدن به اهداف متعالی تعاون در کشور و استفاده از پتانسیل های قابل توجه محققین دانشگاهها می باشد .

 

وظایف سالانه تعاونی در سامانه های مرتبط با بخش تعاون  :

عملیات مربوط به تعاونی ها در سامانه جامع نظارت :

الف-ثبت نام در سامانه جامع نظارت

ب- ورود کاربران تعاونی به زیر سامانه خود اظهاری به ادرس     :nezarat.mcls.gov.ir

ج- خود اظهاری پیشرفت فیزیکی تعاونی های در دست اجراء

د- ورود به زیر سامانه تغییرات تعاونی ها

¨    ثبت مجمع جدید  یا صورتجلسه هیات مدیره

¨    ورود اطلاعات اصلی مجمع

¨    انتخاب بازرس تعاونی  در سامانه به منظور دریافت کد کاربری برای ورود به سامانه

¨    اسکن و درج تصویر صورتجلسه مجمع و هیات مدیره در سامانه

¨    اسکن و درج تصویر آگهی تغییرات و روزنامه در سامانه

وظایف بازرس :

ورود به سامانه جامع نظارت

خود اظهاری قانونی بازرس( پاسخ به سوالات نظارت قانونی )


تعداد بازدید این صفحه :521
تاریخ انتشار صفحه : 1348/10/11


Power by : RAAKCMS